בעידן הדיגיטל, עולם גיוס הטאלנטים השתנה לחלוטין והעלה הילוך. שינוי ניכר הוא השימוש במדיה חברתית לגיוס עובדים פוטנציאלים באופן קבוע. יש למגייסים אפשרות להכיר עובד בצורה מעמיקה עוד לפני שפנו אליו, בשל הציוצים שלו בטוויטר, התמונות שהעלה בפייסבוק, הכתבות ששיתף בלינקדאין או הסטורי שלו באינסטגרם. יש למגייסים יתרון בכך שהם יכולים למיין ולברור עובדים מראש עוד לפני שלבים של קורות חיים וזימון לראיונות ולאבחן אנשים בפן חברתי, שכל כך חשוב להשתלבות של עובד בחברה, מעבר רק לפן המקצועי שלו. במקום שאלות ראיון של ” מה התכונה הכי גרועה שלך?” או “כיצד אתה מתמודד עם אנשים בסיטואציה מסוימת?”, הרשת החברתית תחשוף את התשובה מבלי להתמודד עם סט של תשובות מכובסות ומוכנות מראש.
בנוסף, גיוס בשיטת חבר מביא חבר המבוסס על רשתות חברתיות הוא גם יעיל עבור ארגונים. בצורה טבעית, חברים של עובדים שמתאימים ומשתלבים לחברה, יכולים להתאים גם לארגון בקלות בשל מאפיינים דומים.
מחקר של ניו יורק טיימס חשף שיש קשר בין גיוס חברתי לבין השתלבות עובדים לאורך זמן, חברים עם בסיס משותף יכולים להתאים גם בצורה דומה לארגון.
בכתבה שלפניכם נסקור את הפלטפורמות השונות והרלוונטיות של עולם המדיה החברתית במטרה להסביר את החשיבות והתפקיד של כל רשת חברתית בגיוס עובדים:
● לינקדאין: אם אתה לא שם, אתה לא קיים! לינקדאין שהתחילה כפלטפורמה לחיפוש עבודה ועובדים בלבד נתקלה בבעיה מסוימת כאשר משתמשים החלו לנטוש אותה. אנשים נטו לזנוח את הרשת החברתית בתקופות שהם לא חיפשו עבודה אך בעלי לינקדאין לא איבדו תקווה אלא תפסו כיוון חדש! מנהלי הפלטפורמה ביצעו שינויים בממשק, יצרו מתיחת פנים עיצובית, הוסיפו אופציות שיתוף, פיצ’רים חדשים ונוחים לחיפוש מקצועי והפכו את לינקדאין לרשת חברתית מקצועית שמתנהלת באופן שוטף וימיומי. למעשה, לינקדאין היא כיום הרשת שמתרחבת באחוזים הגדולים ביותר, במיוחד בשנתיים האחרונות לעומת פלטפורמות אחרות כמובן, וזוכה ליותר ויותר מצטרפים ומשתמשים יומיים.
מה המשמעות של השימוש בלינקדאין עבור עובדים?
עבור עובדים,
פרופיל מקצועי בלינקדאין הוא הכרחי לכל אחד שמעריך את עצמו מקצועית ויכול לגלות הרבה על מועמדים לכן שווה לעובד להשקיע בו ולהיות זמין לפניות פוטנציאליות. לינקדאין הוא המקום עבור עובד לחשוף את הרזומה המקצועי, לייצר מיתוג אישי כאיש מקצוע וליצור קשרים שאין לדעת מתי הם יסייעו בעתיד. זה גם המקום לשתף חומרים מקצועיים, לחפש שיתופי פעולה ולתור אחר הזדמנויות עסקיות ומשרות חדשות בדיסקרטיות יחסית.
מה המשמעות של לינקדאין עבור מגייסים?
עבור מגייסים, לינקדאין היא קרקע פוריה לחיפוש עובדים בכירים וצעירים כאחד משום שעובדים בדרגות שונות נמצאים בפלטפורמה, מסטודנטים ועד מנכ”לים, ללא הבדל.
חברות מובילות בשוק מגייסות דרך לינקדאין באופן קבוע ופונות לבעלי מקצוע באופן תדיר כך שהסיכויים לגיוס הם גבוהים. אפשרויות החיפוש של עובדים הן נוחות מאוד וניתן להעניק לעובדים אפשרות להגיש מועמדות ולשלוח קורות חיים דרך הפלטפורמה עצמה, בקלות וביעילות.
● פייסבוק: פייסבוק הוא כלי מעולה עבור גיוס עובדים ברשתות החברתיות, בשל מספר סיבות עיקריות –
– פייסבוק נחשבת לפלטפורמת מדיה חברתית שתפקידה גם פנאי וגם ביזנס. מקובל לפנות באופן ישיר לפרופילי פייסבוק בנושאי עבודה וקל מאוד ללמוד על ההיסטוריה המקצועית של מועמד לפי העמוד שלו. ניתן גם ללמוד על העיסוקים האישיים שלו, התחביבים וצורת הביטוי שלו עוד לפני שבכלל פוצחים בשיחה.
– נטוורקינג ומינגלינג הן לא מילים גסות בפייסבוק, משתמשים מוסיפים חברים שהם מכירים מעבודות קודמות, קולגות מתחברים בפייסבוק באופן קבוע ושיתוף משרות באופן אורגני הוא מאוד פופולרי כך שיש סיכוי גבוה להרחיב מעגלי חיפוש בצורה טבעית ולאתר מועמדים מתאימים.
– קבוצות בפייסבוק הן כלי חזק במיוחד! ישנן קבוצות ייעודיות כמעט לכל תחום, נישה ועניין. למען האמת יש אפילו מספר קבוצות לכל נושא ונושא שאפשר רק לחשוב עליו, מעבודות עיצוב הבית לבכירים ועד עבודות בניין למתחילים, כמעט כל תחום וענף זוכה לייצוג משלו ויש מרחב נקודתי וממוקד לפניות בנושאי חיפוש ואיתור עובדים.
– מאוד מקובל לבקש המלצות בפייסבוק וניתן לזכות להמלצות מעולות מזרים מוחלטים, מחברים של חברים ו”מפה לאוזן”, רק בזכות תיוגים מתאימים ושיתוף בקבוצות מתאימות ואםילו מהפרופיל האישי שלנו.
– מודעות בפייסבוק לגיוס ישיר זוכות להיענות גבוהה ויש לפייסבוק אפשרויות מצוינות לפנייה לפי תחום, מיקום גיאוגרפי, שפות, ניסיון תעסוקתי ועוד ועוד כך שקל לפלח את הקהל אליו פונים. בנוסף, יש למגייסים אפשרות להגדיר את המשרה אליה הם מכוונים במדויק כך שניתן לפנות במודעה אישית יחסית מבחינת התוכן ולהגביר את הפניות האיכותיות.
● אינסטגרם: מבחינת גיוס עובדים ברשתות החברתיות, אינסטגרם מסייעת בעיקר במיתוג מעסיק ועוזרת למצב ארגון בתור מעסיק אטרקטיבי, מקום להראות את הפאן והאקשן, קצת מעבר לחיי עבודה. בדור שלנו רבים יחפשו את המעסיק באינסטגרם כדי להכיר יותר את עולם החברה מבפנים, את התרבות הארגונית של החברה ואת החוויות להם זוכים העובדים, חלק בלתי נפרד מקבלת ההחלטות של מועמדים פוטנציאלים. השקעה בנכס האינסטגרם משתלמת, במיוחד סטוריז של חוויות מתוך עולם העבודה, שיתוף סטוריז ופוסטים של עובדים וכמובן הצצה לתוך עולם שלם של הארגון בזווית קלילה יותר מאשר ברשתות אחרות. מבחינת גיוס ישיר, אינסטגרם, בדומה לפייסבוק, היא מקום בו ניתן להשקיע בקידום מודעות ממומנות המשתלבות לעובדים פוטנציאליים בפיד הרגיל שלהם שמשמשות בתור פניה ישירה שניתן לקטלג לפי התחום בו מעוניינים לגייס.