כיום, יותר מתמיד, אחת המשימות החשובות של מנהל היא לגרום לעובדים הטובים שלו להישאר בארגון. בניגוד לדעה הרווחת, תוספת שכר היא לאו דווקא מה שתחדיר בעובדים שלך מוטיבציה להישאר, אז הנה כמה פעולות שכן יעזרו לך לשמר עובדים.
עולם התעסוקה של ימינו מאופיין במעברים רבים של עובדים בין מקומות עבודה. אם בעבר עובד שהיה מתקבל לחברה גדולה היה חותם שם קבע עד לפנסיה, היום בני ובנות דור ה-Y יתחילו לפזול לעבר משרות חדשות ב-LinkedIn בשניה שירגישו לא מרוצים בעבודה הנוכחית. אז איך מתמודדים עם המשימה המורכבת של שימור העובדים?
לי איאקוקה, היו”ר האגדי של קונצרן הרכב האמריקאי ‘קרייזלר’ כתב בספרו: “ניהול הוא לא יותר מאשר החדרת מוטיבציה באנשים אחרים.” אם חשבת תמיד שמוטיבציה מתבטאת בתלוש המשכורת של העובד, הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש. הסיבה העיקרית שבגללה עובדים מחפשים עבודה חדשה היא פשוט בגלל שהם משועממים וחסרי מוטיבציה בנוכחית.
כך תעשו זאת נכון:
- אתגרו את העובדים: כן, תמיד הכי קל לתת לעובדת התקתקנית שלך את המשימות הקשות. אבל גם אם היא עושה אותן יותר טוב מכולם זה לא אומר שהן מאתגרות אותה, וזה לא אומר שאחרים לא יכולים להתמודד איתן. הוצאת העובדים מאזור הנוחות שלהם מאתגרת אותם ומכניסה להם עניין בעבודה. אז גם אם זה לא הכי נוח בשבילך, תמיד כדאי לוודא שהעובדים שלך מבצעים משימות מגוונות ומאתגרות.
- תנו להם בייבי משלהם: פרוייקט אישי או תחום אחריות בארגון או בצוות, גם אם זה לא קשור ישירות לתפקיד העובד.
- פרגנו: עובד שלך עשה עבודה טובה? לא לשכוח לתת לו פידבק חיובי וקרדיט מול שאר הארגון. העובד פישל? אסור לתת לעצבים לעלות לראש ו’לכסח’ אותו, בטח שלא ליד שאר הצוות. שבו ביחד בנחת ותבינו מה קרה ומה צריך לעשות כדי שזה לא יקרה שוב. העובד הזה לא ירצה לאכזב אותך פעם נוספת.
- הקפידו על קיום פגישות אישיות: אלה הפגישות שהכי “קל” למנהלים לדחות או לבטל. אל תתנו לזה לקרות, גם אם צריך לקצר את הפגישה מחצי שעה ל-10 דקות. ביטול הפגישות האישיות גורמות לעובד להרגיש שהוא והעבודה שהוא מבצע אינם חשובים עבור הממונה עליו.
- פתחו את העובדים: בררו עם העובדים מה השאיפות המקצועיות שלהם ובמקום לנסות למנוע אותן מהם פשוט עזרו להם להגשים אותן, אחרת הם יעשו זאת במקום עבודה אחר. קידום, שינוי תפקיד, מעבר למחלקה אחרת, קורס מקצועי או סדנת העשרה הן לא מילים גסות.
כמנהלים, לא תמיד זה פשוט לראות את הצרכים והשאיפות האישיות של כל עובד ועובדת. אך אלה בדיוק הדברים שיגרמו לעובדים שלך לשמור על עניין בעבודה ולך לשמור על העובדים שלך.